Skip to content

The Daring Bakers March 2011 Challange

29 mars, 2011

Månades utmaning från The Daring Kitchen var till min stora fasa att baka en vetelängdsring fylld med maräng. Jag bakar aldrig bröd/bullar eftersom jag tycker att det tar för lång tid dessutom tycker jag att det är så himla tråkigt att hålla på att knåda och greja.. alltså gör jag det verkligen aldrig och det kändes jobbigt och vemodigt inför baket. Men nu såhär efteråt känner jag att jag har gjort det bästa av situationen. Jag har gjort kanske världens fulaste men också världens godaste vetelängdsring! Sååå god! Den är helt superb, galet saftig och smakrik! Jag valde att smaksätta den med blåbär, lemon curd och hackad mandel, genialiskt! I morse när jag satte igång hade jag två timmar på mig innan jobbet och tänkte att det var hur lugnt som helst, det var det ju absolut inte och det resulterade i den fulaste kakan jag någonsin stressat ihop. När den kom ut ur ugnen kunde jag inget annat göra än att skratta och det gör jag fortfarande! Men tänk att något som ser ut så här kan vara så gott!

Vetelängden;

100 g smör

5 dl mjölk

50 g jäst

1 tsk salt

1,5 dl socker

14- 17 dl mjöl

skalet från en citron (rivet)

1 uppvispat ägg till penslig

Lemon curd;

100 g smör

2 ägg

2 dl socker

1-2 citroner

Maräng;

4 äggvitor

2 dl socker

100 g mandel

150 g blåbär

Börja med degen:

Smält fettet i en kastrull, tillsätt mjölken och citronskalet och värm till 37 grader (fingervarmt). Smula jästen i en bunke, häll på lite av degspadet i taget och rör ut jästen. Tillsätt socker, salt, kardemumma och rör om. Tillsätt 2/3 av mjölet och rör till en jämn smet. Fortsätt att tillsätta mjölet gradvis och arbeta degen till den släpper kanterna och blir blank och smidig. Jäs under bakduk i ca 45 min.

Hacka mandlarna och om blåbären är frysta så tina dem.

Gör lemon curden såhär:

Riv citronskalet och pressa ur saften ur citronerna. Koka upp citronskal och citronsaft, 1 dl socker och smör tills allt löst sig. Låt svalna lite. Vispa ägg och 1 dl socker poröst och blanda med citronkrämen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Den får inte koka. Låt svalna och ställ in i kylen.

Gör marängen såhär:

Lägg äggvitorna i en rostfri skål eller i en väl rengjord plastbunke med 0,5 dl av sockret. Börja vispa på låg hastighet, när smeten börjat bli vit kan man höja hastigheten något. Tillsätt sedan resten av sockret, en matsked i taget. När smeten är tjock och vispen lämnar spår som stannar i smeten är den färdigvispad (ca 5-10 min).

Fortsätt sedan med degen:

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två eller fyra bitar och kavla ut varje del till en ca 20×30 cm stor platta. Bred på marängen, dock inte för långt ut på kanterna och ta inte för mycket maräng!

Klicka ut lemon curd, strö blåbär och den hackade mandeln över. Rulla ihop till längder och lägg ihop till ringar på en plåt. Skär några skåror i ringarna, dock inte för djupa, då blir det som mina och allt flyter ut.. haha

Låt jäsa i ca 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 20 minuter.

Mums så gott!!

The March 2011 Daring Baker’s Challenge was hosted by Ria of Ria’s Collection and Jamie of Life’s a Feast. Ria and Jamie challenged The Daring Bakers to bake a yeasted Meringue Coffee Cake.

No comments yet

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

