Skip to content

Mini muffins

17 januari, 2011

Jag har glömt lägga upp vad jag bakade till premiären av Sveriges Mästerkock! Det blev mini muffins med cheesecakeglasyr. Jag har använt en vanlig muffinssmet för 10-12 stycken medelstora muffins, men i de små fina formarna från Lagerhaus blev det ungefär 70-80 stycken och de blev verkligen jättesmå men ack så goda!

1 dl kakao

3,5 dl mjöl

2 tsk bakpulver

175 g saltat smör

2 ägg

2 dl socker

1 3/4 dl mjölk

1 tsk vaniljarom

1/2 tsk salt

2 hg lysmelk

 

100 g philadelphiaost

3 msk saltat smör

300 g florsocker

3 msk citronsaft

 

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda kakao, mjöl, bakpulver och salt. Vispa ägg, socker och vaniljarom poröst. Sikta ner de torra ingredienserna och blanda försiktigt. Vänd ner smöret. Lättast är det att spritsa ut smeten i formarna eftersom det är så många. Knäck ”lysmelkarna” på mitten och tryck ner en halva lodrätt i varje form. Grädda i ca 7- 10 min och låt svalna.

Vispa samman ingredienserna till glasyren och smaka av med citronsaft. Jag spritsade ut glasyren men den blev väldigt rinnig och höll inte alls den fina formen, så det går nog bättre om man bara klickar ut den med en sked!

4 kommentarer leave one →
  1. Pao permalink
    17 januari, 2011 20:35

    Fina och säkert väldigt goda!

  2. Louise permalink
    18 januari, 2011 11:32

    Jag har hört att smått är det nya stora när det gäller mat. Det står i allafall i ELLE.
    🙂

    • 18 januari, 2011 22:11

      Bra att du håller mig uppdaterad om det senaste🙂 hoppas du gillar receptet på pasta vongole!

  3. Louise permalink
    19 januari, 2011 08:25

    Jaaaa och john älskar vongole🙂 ska kanske göra det till honom snart, får jag massa pluspoäng😛

    Igår gjorfe jag omelett med champinjoner.. det blev riktigt gott. För första gången i mitt liv blev omeletten inte kass dvs rinnig och kosntig. Hemligheten; ha på medelvärme och häll på smet lite i taget så att den hinner sätta sig emellanåt. Häll i typ 4 min. KLART! Inte bränd och inte simmig..
    Men detta kanske du redan visste?😉

    Ser fram emot Mästerkocken ikväll!

Kommentera

