Skip to content

Fläskkorv med ”rotmos” och senap

18 januari, 2011

Här om dagen bestämde jag mig för att köra på en riktigt klassiker och en av Henriks favoriter till middag; fläskkorv med rotmos och senap. Dock slog det mig när jag stod i rotfruktsdisken i affären att jag aldrig tidigare gjort rotmos själv eller att jag knappt kunde minnas när jag åt det sist så jag hade ju ingen aning om vad som egentligen skulle finnas i rotmos. Jag improviserade lite och det fick bli morötter, palsternackor och potatis, vilket visade sig vara helt fel men det smakade ohyggligt bra! Husmanskost är så oförskämt gott!

Fläskkorv med ”rotmos” och senap, 4 port.


4 stora morötter

3 stora palsternackor

5 medelstora potatisar

1 gul lök

smör, salt och peppar

400 g färsk fläskkorv

2 st lagerblad

1 msk kryddpepparkorn

senap

Börja med att sjuda fläskkorven på låg värme så att den inte spricker med lagerbladen och kryddpepparkornen i ca 40 min. Skala och skär rotfrukterna och löken i mindre bitar. Koka i saltat vatten tills allt blivit mjukt, ca 20 min. Häll av vattnet, tillsätt någon matsked smör och salt och peppar efter smak och mosa med en potatismosare. Skär upp korven och servera den med moset och senapen! Så himla gott!


2 kommentarer leave one →
  1. Gunnar permalink
    18 januari, 2011 21:22

    Har nog inte ätit fläskkorv sedan jag flyttade från Skåne ’96 och nu när jag kommer på det så borde jag skämmas och hängas högt. Det som är så gott! Tack för att du påminde mig. Ska bättra mig å det snaraste!🙂

Kommentera

