Skip to content

Sveriges Mästerkock Avsnitt 4

3 februari, 2011

Som ni såg så åkte jag tyvärr ut i gårdagens avsnitt. Himla tråkigt, man hade ju så gärna velat få vara med och tävla längre, men det gick tyvärr inte. Jag är i alla fall jätteglad över att jag kom så långt som jag gjorde och är stolt över det jag presterade. Jag är nog mest glad över att jag har fått träffa och lärt känna alla dessa fina människor!

Gårdagens tävling var då alltså ”mystery box challenge” (som det heter i Masterchef Australia) som bestod av tio ingredienser. Det var väldigt pirrigt när vi gick in i studion och insåg vad som väntade. Man kunde kika in lite under handdukarna och se vad som låg under. Det första jag såg var en citron och sedan stack det ut någon schalottenlök. Vad fanns det mer där under? Vilket var huvudproteinet? Nervöst! Tillslut när juryn hade sagt sitt så fick vi instruktionerna att lyfta på handdukarna men inte laga, bara se förvånade ut och titta på ingredienserna. Jag blev lite förskräckt när jag såg att det var ett kycklingbröst som låg där eftersom det kan vara svårt att veta exakt när det är färdigstekt. Dragonen blev jag i alla fall glad över eftersom det är en av mina absoluta favorit kryddor. När de filmat klart våra intryck av ingredienserna på skärbrädan så skriker en av producenterna ”BRYT! Bra, NU går vi på lunch!”. Va?! Lunch?! Nu?! Är dom galna?! Ska vi inte laga nu?! Vi fick alltså ta en timmes lunch efter att vi sett vad vi hade att laga med. Jag tyckte inte att det var okej, man var ju helt fullpumpad med adrenalin och ville bara börja med detsamma. Under lunchen satt folk och googlade recept på sina iphones. Tji fick jag som inte har någon iphone, fick ringa pappa för att rådfråga om stektiden på ett tjock fint kycklingbröst.

Efter lunchen var det i alla fall äntligen dags att laga. Jag gick på min första instinkt och ville hålla det enkelt så det blev som de flesta andras; stekt kycklingbröst, champinjoner stekta med schalottenlök och grädde, jordärtkockspuré och en stekt dragon kvist.

Det gick bra till en början men det var många av oss som hade problem med våra plattor. Vi hade alltså bara en liten kokplatta att använda oss av och de funkade lite som de ville, en del la av lite då och då men min var envist bestämd för att hela tiden vara på full fräs. Det resulterade i att jag brände min schalottenlök och fick börja om med den tre gånger, tyvärr fick jag bara tre stycken så det var kört. Det blev alltså bara stekta champinjoner, ingen lök och ingen grädde.

När Morberg skrek att det bara var en minut kvar hade jag inte börjat lägg upp och fick väldigt bråttom. Jag hade inte alls planerat hur min tallrik skulle se ut och tillslut la jag bara upp allt hipp som happ. Jag kan ju säga att det inte blev jättebra.. Just då var jag väldigt missnöjd med vad jag lagat eftersom det inte alls blev som jag tänkt från början. Men det var inte mycket jag kunde göra åt saken. Det var i alla fall dags för rast, under rasten skulle alla rätter fotas och svalna och vi deltagare skulle intervjuas.

Efter rasten var det dags för alla att gå fram en och en till juryn som skulle smaka på allas mat. Den scenen tog lite över tre timmar att spela in. Det var nästan outhärdligt att stå där så länge och vänta på ens tur att gå fram med sin tallrik. Jag var nog person nummer 24 som fick gå fram så det var en lång och extremt nervös väntan. Men när jag väl fick gå fram kändes det ganska bra. Mannerström gillade verkligen min kyckling! Jippi! Morberg sa att det såg för enkelt ut men att han gillade det och Marcus tyckte också att det var gott. SKÖNT! Tänk att de gillade min mat! Woho! Jag höll på att spricka! Kändes bra att få visa vad man går för i matväg och inte ”bara” gå vidare på att hacka lök. Efter den goda responsen verkade det lovande.

På kvällen gick vi deltagare ut och åt i Gävle för att få komma ifrån allt och roa oss lite. Det var väldigt trevligt och vi hade verkligen jätteroligt. När vi var påväg hem i Leifs guldiga minibuss spelade radion och alla sjöng glatt med. Laleh sa då ”det är det här vi kommer minnas, just nu, såhär roligt som vi har tillsammans, detta är underbart” och det var det verkligen! Det var nog inte förens då jag riktigt insåg hur mycket jag verkligen ville vara med i den här tävlingen och hur mycket jag verkligen gillade dessa människorna. Underbart var ordet!

Nästa dag började elimineringen och den första som gick vidare var Louise. Hon kom ut skuttande och var jätteglad. Det var så himla roligt att se och jag hoppades bara på att jag skulle vara lika glad när jag kom ut från juryn. Det var en väldigt svår och stressande situation när vi satt där och väntade men alla försökte peppa varandra och göra varandra glada. Då fick vi veta att vi såg för glada ut. Vadå för glada?! Alla var så nervösa och mådde så dåligt, vi försökte bara klara av denna extrema situation så bra som möjligt. De ville alltså att vi skulle se mer nervösa och ledsna ut. Galet! När Jennie och Jesscia sedan kom glatt uthoppande  insåg jag att det antagligen var kört för min del. Inte kan man göra ett program med enbart unga tjejer som lagar mat. Tusan!

Tillslut var det dags för mig och Isabelle att gå in till juryn. Jag trodde att jag skulle kissa på mig så nervös jag var! När vi kom in i studion såg juryn inte glad ut, Mannerström såg väldigt ledsen ut och då förstod jag att det inte skulle gå vägen. Usch! Det var jättejobbigt! Jag trodde att jag skulle gå vidare, haha, men så blev det inte. När vi sedan kramade juryn innan vi lämnade fällde Mannerström en tår. Han var alltså ledsen för att jag åkte ut, då måste han ju velat ha med mig och trott på mig! Underbart! Det är i alla fall så jag tolkar det, hehe.

Efter jag kom ut fick jag en varm, lång och välbehövlig kram av Gunn. Jag var jätteledsen och hon tröstade mig så fint! Alla tröstade så bra med fina ord, tack!

Jag måste ändå säga att jag var väldigt förvånad över att t.ex. inte Gunnar gick vidare. Han är så himla duktig och jag tror att alla kände från början att han var en av de självklara som skulle gå vidare. Men det gjorde han inte och det är verkligen jättesynd eftersom han är så fruktansvärt duktig och brinner något så oerhört för det han gör. Jag är jätteglad för alla de som gick vidare även om jag är ledsen för min egen skull, jag hade så gärna velat vara med. Men jag kom ändå en bit in i tävlingen och fick ta del av alla dessa fantastiska människor. Jag kommer aldrig glömma de här dagarna, känns klyschigt att säga det men det var några av de bästa dagarna i mitt liv, haha. Jag har haft så himla roligt även om det var den mest stressande upplevelsen jag någonsin varit med om. Det var underbart och jag saknar mina fina vänner!

Här är avsnittet för er som missade det!

2 kommentarer leave one →
  1. Louise permalink
    4 februari, 2011 12:24

    Jag (och John)har hejat och kollat på alla program iaf!!

    Kan ju meddela att du är snyggast i hela programmet. Synd att du inte gick vidare.. hade gärna sett en både snygg och grym tjej i rutan! 😉

  2. ADAM FRIMODIG permalink
    4 februari, 2011 13:19

    Snyggt skrivet. Känner igen många tankar och känslor. Kram Adam

Kommentera

