Skip to content

Marängtårta med krispig nutellakräm och hallon

13 februari, 2011

Igår fyllde min roomie Sofia 20 år. Självklart ville jag fira henne med en tårta. Sofia önskade sig en tårta med maräng och choklad. Efter långa diskussioner med min lika matintresserade syster, Paulina, kom vi fram till den här tårtan; en pavlova med krispig nutellakräm och hallon med färgad vitchoklad som garnering. Vilken hit det blev! Det som först såg ut som ett problem (jag orkade inte rita av tårtfatet på bakplåtspappret innan jag la ut marängsmeten, utan körde på fri hand så att marängbottnen blev alldeles för stor för alla fat som fanns hemma) visade sig vara en stor fördel eftersom det blev hela 14 portioner tårta som var mycket uppskattade. Jag lovad även att döpa tårtan efter födelsedagsbarnet så här är receptet på:

Sofias Pavlova med Krispig Nutellakräm och Hallon, 14 port.

4 st äggvitor

2 dl socker

Sätt ugnen på 150 grader. Lägg äggvitorna i en rostfri skål eller i en väl rengjord plastbunke med 0,5 dl av sockret. Börja vispa på låg hastighet, när smeten börjat bli vit kan man höja hastigheten något, då ser den ut såhär:

Tillsätt sedan resten av sockret, en matsked i taget. När smeten är tjock och vispen lämnar spår som stannar i smeten är den färdigvispad (ca 5-10 min). Dela upp smeten i två delar, den ena lite större än den andra. Bre ut den större delen jämt i en cirkel på en plåt med bakplåtspapper (rita helst av en tallrik på pappret som mall så att den inte blir för stor. Marängen sväller lite i ugnen så ta gärna en mindre än själva serveringsfatet, jag orkade inte göra detta moment och fick då problem med upplägget). Lägg den mindre delen av smeten i en tvåliterspåse, klipp av hörnet och spritsa ut en hög kant på den jämna bottnen så att det blir ett djup i mitten (desto högre kant, desto mer kräm kan man få plats med i djupet av tårtan). Sätt in i ugnen och sänk värmen till 100 grader. Låt marängen gräddas i en och en halv timme, stäng av ugnen och låt den stå kvar i ugnen tills den svalnat helt. Jag vill varna för fläkten om man använder varmluftsugn. Jag var tyvärr inte uppmärksam, det visade sig nämligen att fläkten blåst upp bakplåtspappret så att det fastnade i smeten och då blev det ett hål i tårtan.

För att undvika detta i framtiden så tänker jag ställa små suffléformar i kanterna på pappret.

Till krämen och garneringen behövs följande:

1 dl vispgrädde

2 dl creme fraiche

ca 9 msk Nutella

1 st dubbel Daim

300 g hallon

50 g vitchoklad

karamellfärg

Vispa grädden halvt så att den bara precis fått lite fastare form, tillsätt creme fraiche och Nutella efter smak (jag tog 9 msk men jag tyckte nästan att det blev för mycket). Vispa ihop till en fast kräm. Hacka Daimen fint och rör ner i Nutellakrämen.

Smält den vitachokladen och tillsätt karamellfärg tills önskad nyans uppstår. Lägg chokladen i en 1-literspåse.

Häll Nutellakrämen i den urholkade  tårtbottnen.

Lägg på hallonen. Klipp av en liten bit av hörnet på påsen med chokladen och spritsa ut den över tårtan. Garnera med en lite grön kvist av t.ex. mynta.

Det här är faktiskt en av de godaste tårtor jag gjort! Den blev en dundersuccé😀

4 kommentarer leave one →
  1. Louise permalink
    14 februari, 2011 09:48

    Ser jättegott ut!😀

  2. Gunilla friang permalink
    15 februari, 2011 17:05

    Skulle gärna vilja veta ungefär hur stor tallriken ska vara, bra för oss nybörjare
    Kram Gunilla

  3. Agnieszka permalink
    30 januari, 2012 22:22

    Marysiu,
    w sobotę spróbuję powtórzyć Twój sukces🙂.
    Uściski dla Ciebie i Twoich,

    Agnieszka

Kommentera

