Skip to content

Surdegskakan Herman

21 februari, 2011

I helgen fick jag en Herman av Karin. Han är en vänskapssurdegskaka som går runt ungefär som ett kedjebrev, fast ett trevligt kedjebrev som man tillslut bakar en kaka av. Man tar hand om honom i nio dagar, därefter delar man honom i fem delar, ger bort fyra delar och behåller den femte själv som man sedan bakar en kaka på. Jag tänkte dock bara ge bort tre delar eftersom jag själv alltid vill ha en och kunna baka olika varianter var tionde dag. Karin tipsade om en variant med hallon och vit choklad, istället för äpplen och nötter, som jag tycker låter väldigt spännande. Jag kan säga att det kommer bli en trevlig vår med många olika Hermankakor🙂

Såhär tar man hand om honom:

Dag 1

Du får Herman av en vän

Dag 2-3

Rör om några gånger per dag

Dag 4

Tillsätt:
2,5 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl socker

Dag 5-8

Rör om några gånger per dag

Dag 9

Som dag 4, dela sedan i 5 delar (c:a 2,5 dl), baka en del och ge bort 4 delar.

Dag 10

Rör i:
1,5 dl olja
3 st ägg
2,5 dl socker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk kanel

Tillsätt om så önskas: 200 g hackade nötter eller russin eller hälften av varje

Smeten hälles i 1,5-2 liter smörad & bröad form och grädda i 175o C drygt en timme.

Surdegen är här döpt till Herman och den ska stå på diskbänken och jäsa i 10 dagar utan lock med daglig omrörning. Ställ den inte i kylskåpet. Om surdegen slutar bubbla är Hermann död.

Min Herman bubblar fint och är på dag 5. Jippi!

 

No comments yet

Kommentera

