Skip to content

Créme brulée med gorgonzola och vaniljkokta päron

24 februari, 2011

Förra veckan var min syster, Pao, och hennes pojkvän, Andrés, hemma och hälsade på. Matgalna som vi är, bakade vi och lagade enormt mycket mat. En dag sa Andrés (som inte är allt lika galen som oss) ”I feel like I’m at a baking camp” och det summerar den gångna veckan på pricken! Underbart tycker jag🙂

En av grejerna vi lagade var en Gorgonzolacréme brulée med vaniljkokta päron som var ganska intressant. Original receptet är komponerat av Mattias Larsson, vi hittade det i Food & Friends och fastnade dirket. I tidningen presenterar han denna efterätt med ett salt florentinflarn, men vi åt det med ett vanligt mandelflorentinflarn och receptet på det kommer nästa vecka.  Det rådde dock delade meningar om smaken här hemma, det var allt från kärlek till hat. Den blev väldigt söt och jag som då är en sucker för socker gillade den! Det jag ändrade på i receptet var att använda vaniljsocker istället för en vaniljstång till bruléen, jag använde även vaniljsocker istället för kardemumma till päronen, och det jag önskar att jag hade ändrat på är; MER päron!

Till bruléen, 6 port:

250 g gorgonzola

2 dl grädde

2 dl mjölk

80 g socker

1 tsk vaniljsocker

100 g äggula (ca 3 st)

ca 40 g socker till karamelisering

Vaniljkokta päron:

2 stora päron

45 g socker

1 msk pressad citron juice

1 tsk vaniljsocker

Koka upp grädden, mjölken och vaniljsockret och ställ det åt sidan i ca 15 minuter så att det svalnar lite. Vispa gulorna och sockret men det ska inte bli poröst. Häll ner mjölkblandningen i äggblandningen, smula ner osten och rör till en jämn smet. Häll smeten i formar, ställ de fyllda formarna i vattenbad i en större ugnsfastform och grädda i 45 min i 120 grader tills de är fasta. Låt bruléerna svalna och ställ sedan in dem i kylen.

Skala päronen, ta bort kärnhusen och skiva dem. Blanda päronen, vaniljen, citronsaften och sockret i en kastrull. Låt koka i cirka 5 minuter tills de är mjuka. Låt svalna och ställ in i kylen.

Strö ett jämt lager socker över bruléerna, bränn försiktigt med brännaren och garnera med päronen.

Smaklig spis!

6 kommentarer leave one →
  1. Gunilla friang permalink
    27 februari, 2011 16:56

    Detta måste jag bara prova

    Gunilla

  2. Emelie Albin permalink
    1 mars, 2011 14:46

    åh äntligen hittar jag de receptet paulina sa att ni skulle prova. himla kul de måste jag testa till helgen=) kram emelie

  3. 3 mars, 2011 00:34

    Great job! I love the pears on top. Looks delicious.

  4. 16 november, 2011 19:39

    The title alone caught my interest! Sweet on the verge of savory ! keep them coming.

Trackbacks

  1. Créme brulée with gorgonzola and vanilla poached pears | Food Frenzy

Kommentera

