Skip to content

Ny köksvåg!

25 februari, 2011

Igår fick jag en ny köksvåg av pappa, JIPPI!! För något år sedan gick våran gamla våg från 80-talet sönder och jag har fått använda pappas ännu äldre, nästan antika, brevvåg när jag bakat. Eftersom det är extremt viktigt att få exakt rätt mått på en del saker man bakar så har det varit ganska svårt att få till det önskade resultatet på t.ex fondanter och macarons. Men nu är det fullt möjligt! Äntligen! Var ju tvungen att baka macarons igår kväll bara för att jag kunde😀

Här är den gamla hederliga brevvågen som kan dateras till 50 eller 60-talet. Den funkar fortfarande väldigt bra till att väga brev men dock inte lika bra när man ska baka. Dennes maxvikt är 100 g.

Här är en macaron där vi använt brevvågen. Vacker och god som tusan men har inte riktigt det där macaron-utseendet, ingen blank yta och den har bara rest sig lite lite.

Här är den nya köksvågen, den köptes på Coop och har en maxvikt på 5 kg.

Här är en macaron där jag använt den nya vågen. Helt perfekt! Fin blank yta, den har rest sig precis så som den ska och fått den fina bubbliga kanten, dock en aningen bränd.. synd att man inte kan skylla det på vågen!🙂

 

2 kommentarer leave one →
  1. Gunilla friang permalink
    27 februari, 2011 16:59

    Bra att du köpte en våg ,oroar mig lite för min sons vikt, med tanke på ditt enorma intresse för sötsaker

    Kram Gunilla

    • 1 mars, 2011 22:29

      Haha, du behöver inte oroa dig Gunilla! Du har uppfostrat honom väl, han har god disciplin och kan motstå det mesta🙂

Kommentera

