Skip to content

Macarons!

26 februari, 2011

I veckan bakade jag macarons för första gången alldeles själv! Jag har gjort det tidigare med min syster men aldrig helt själv och resultatet blev super! Förutom att de var inne lite för länge i ugnen.. men ändå super!

Innan jag började baka så läste jag noga igenom det en av mina idoler, Mia Öhrn, skrivit om macarons och jag tycker att alla som ska baka macarons borde läsa det här innan eftersom man lär sig massor! Ni läser det här: Macaronnördskolan. Jag använde mig också av hennes recept som ni hittar här: Hallonmacarons (man måste scrolla ner lite), jag bytte ut hallonen mot ”tropisk fruktmix” i brist på hallon (något jag nog aldrig gör igen) och jag valde att färga den blå (blev dock grön/grå eftersom de blev liite brända).

Alla blev kanske inte helt runda och jämna.. men ändå så fina!

Recept på krämen:

125 g vitchoklad

50 g fryst tropisk fruktmix

2 msk grädde

ev. någon droppe karamellfärg

Tina bären och mixa dem så slätt som möjligt.

Koka upp grädden och frukten, ställ åt sidan. Hacka chokladen fint, häll den varma fruktkrämen över, tillsätt den eventuella karamellfärgen och rör till en jämn smet.

Låt den svalna i kylen i någon timme och lägg sedan över den i en spritspåse.

Spritsa krämen på ”undersidan” på hälften av kakorna och lägg ihop dem till macaroner!

Jag tog säkert hundra bilder, dom blev så himla fina🙂

No comments yet

Kommentera

