Skip to content

Måndags middag!

28 februari, 2011

Idag har jag lagat något så gott till middag att jag nästan smäller av! Jag kan äta hur mycket som helst av det!  Man kan äta det med nästan vad som helst; bacon, löjrom, lax i alla former, keso, senap, alla sorters grönsaker, sylt, socker, you name it. Jag har vuxit upp på denna underbara husmanskost från Polen, men det är så att jag inte vet vad det heter på svenska, för på polska heter det ”platski kartoflane” alltså potatis plättar, men i Sverige är det något helt annat. Dessa plättar är precis som rårakor fast man har även i riven lök i den rivna potatisen, får de heta rårakor då med denna extra ingrediens? Jag har inte lyckats få svar på vad rätten heter, men det är kanske någon av er som vet? Plättarna är i alla fall galet goda! Det kan förstagångätaren Henrik svara på att de verkligen är. Av dagens sats blev det 12 st plättar, innan vi börjat äta sa jag klart och tydligt att man fick sex st var. Henrik svarade då att han skulle bli mätt på många färre än sex st, men det slutade alltså med att Henrik fick sju och jag bara fem. ”De var så himla goda, jag vill ha mer!”

Platski kartoflane, potatis plättar, rårakor med lök i, potaiskakor… 2 port;

8 medelstora potatisar

2 små gula lökar eller 1 stor

salt och peppar

smör till stekning

Riv potatisen, lägg i ett durkslag eller en sil och pressa ut så mycket vätska ur potatisen som möjligt. Riv löken, lägg i en bunke med potatisen, salta, peppra och blanda.

Försök forma till plättar och stek i mycket smör på medelvärme. Det kan vara svårt att få dem att hålla ihop men det är bara att trycka till dem lite och använda mer smör. De ska ha en knaprig, gyllene yta och vara mjuka och genomstekta i mitten. Det tar cirka tio minuter.

Servera med ditt favorittillbehör, mitt är just nu haricotsverts, bacon och vitlöksaioli🙂

Jag gör alltså inte sådana här plättar särskillt ofta, då jag tyvärr bara har en matberedare med riv-funktion hos mina föräldrar och måste använda mig av ett vanligt rivjärn. Då händer alltid det här; men det är totally worth it!

2 kommentarer leave one →
  1. 28 februari, 2011 23:47

    Det är väl i princip rösti i så fall…?
    Både det och rårakor är ju sjukt gott… och det verkar ju det här också vara!🙂

Kommentera

