Skip to content

Herman nr 1: hallon, vitchoklad och tyvärr banan

1 mars, 2011

I helgen bakade jag ut Herman nr 1. Han fick bli med banan, hallon och vitchoklad. Han blev god, dock skulle det inte varit banan i och jag skulle haft i dubbelt så mycket hallon och choklad, vem har bara 100g choklad i en enorm kaka? Han fick i alla fall en jättefin krispig yta och var väldigt mjuk och saftig innuti🙂

Herman nr 1, ca 20 port;

Herman smeten

1,5 dl olja

3 st ägg

2,5 dl socker

3,5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

200 g vit choklad

250 g hallon

ev 1 banan (jag tyckte det förstörde kakan)

Blanda hermansmeten, oljan, äggen, sockret, mjölet, bakpulvret och saltet i en bunke. Hacka chokladen och ev bananen. Rör ner hallonen, chokladen och ev bananen.

Smöra och bröa en stor form och häll ner smeten. Grädda i 175 grader i ca 30 min. Min kaka växte något oerhört i ugnen och smeten höll på att rinna över kanten, så välj en lite större form så att den kan växa fritt och inte bränner fast i ugnen.

Nästa herman blir en massiv chokladherman🙂

No comments yet

Kommentera

