Skip to content

Herman nr 2: mörkchoklad och hasselnötter

9 mars, 2011

Nu har jag bakat ut Herman nr 2, men jag vet inte riktigt om jag är nöjd. Herman smakar något speciellt som jag inte kan sätta fingret på och jag kan heller inte bestämma mig om jag tycker det är gott eller inte (dagens i-landsproblem). Jag trodde att det var bananen i den förra som förändrade smaken till det sämre men det var nog Herman själv… jag ger honom ett till försök efter detta! Denna gången fick han i alla fall bli en chokladherman med hasselnötter.

Herman nr 2;

Hermansmeten

1,5 dl olja

3 st ägg

2,5 dl socker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk salt

5 msk kakao

1 dl svalt kaffe

300 g mörk choklad

1 dl hasselnötter

Blanda hermansmeten, oljan, äggen, sockret, mjölet, bakpulvret, kakaon, kaffet och saltet i en bunke. Hacka chokladen och hasselnötterna. Rör ner chokladen och hasselnötterna. Smöra och bröa en stor form och häll ner smeten. Grädda i 175 grader i ca 30 minuter. Kakan växter något oerhört i ugnen och smeten rinner lätt över kanten, så välj en lite större form så att den kan växa fritt och inte bränner fast i ugnen.

Nästa Herman får nog bli en dumleherman🙂

No comments yet

Kommentera

