Skip to content

Earl Grey cupcakes recept

13 mars, 2011

Här kommer receptet på mina underbara Earl Grey cupcakes!

Jag har använt mig av ett vaniljmuffinsbas receptet från Johan Åkerbergs bok Muffins. Dock har jag ändrat om några grejer och tillsatt det viktigaste: Earl Grey te!

Earl Grey Cupcakes, 12 st;

4 dl vetemjöl

3 dl strösocker

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

½ tsk salt

4 st tepåsar Earl Grey

2 tsk strösocker

100 g rumstempererat smör

2 dl mjölk

2 ägg

1 tsk vaniljextrakt

Sätt ugnen på 175 grader. Mortla téet från tepåsarna med 2 tsk socker.

Sikta ihop mjöl, socker, bakpulver, det mortlade téet och salt i en bunke tillsammans med smöret.

Rör sedan till en slät smet med 1 dl av mjölken (känns mer som en deg än smet).

Vispa återstående mjölk, äggen och vaniljextraktet i en annan bunke. Blanda ner äggblandningen i smeten(degen). Häll upp i muffinsformar och grädda i ugnen i 10-20 min.

Jag provade att grädda dem på varmluft och de blev himla bra. Dock ”lutar” de mot fläkten och blir lite snea men väldigt saftiga inuti! Jag klarar inte av torra kakor, dom är så tråkiga och smakar mycket mindre. För mig är det alltså väldigt viktigt med saftiga/kladdiga kakor och dessa blev verkligen saftiga🙂

Earl Grey och creme fraiche frosting;

2 dl crème fraiche

½ – 1 dl florsocker

1 påse Earl Grey te

1 tsk strösocker

Mortla téet från påsen med strösockret (precis som tidigare). Vispa alla ingredienser hårt och smaka av med florsocker. Spritsa eller bred på cupcaksen när de svalnat. Njut!

5 kommentarer leave one →
  1. Pao permalink
    13 mars, 2011 23:35

    Gott! Måste testa snarast🙂

  2. 21 mars, 2011 15:58

    Spännande med Earl Grey-cupcakes! Jag har tänkt ett bra tag att jag vill baka med te som smaksättning, men inte kommit loss, så tack för inspirationen. Och grattis i efterskott!🙂

    • 28 mars, 2011 19:36

      Tack så mycket! Earl Grey te är en underbar smaksättare! Jag har inte vågat prova med något annat te men det är kanske dags🙂

Trackbacks

  1. Ljuvlig Earl Grey- och jordgubbstarte « aubeurresalee

Kommentera

