Skip to content

Den godaste morotskakan i världen!

21 mars, 2011

Först ut från mitt tårtkalas blir receptet på morotskakan. Den är från Systrarna Eisenmans bok Två systrars söta, där kallas den Ultimata morotskakan och indeed it is! Jag som inte ens är särskillt förtjust i morotskakor tycker att denna är gudomlig! Den är så saftig och bara helt perfekt!

Ultimata morotskakan:

2-3 medelstora morötter eller 2 dl morotspuré

4 dl vetemjöl

3½ dl strösocker

½ tsk salt

1 tsk bikarbonat

1 msk kanel

1 tsk vaniljsocker

1½ dl raps- eller solrosolja

2 ägg

2 dl hackade valnötter

2 dl kokosflingor

1 dl krossad ananas

(Jag har alltid i 1 msk kardemumma och två rivna morötter)

 

Glasyr:

200 g cream cheese

2-3 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

(Jag tillsätter skalet från en halv citron och några msk citronsaft)

 

Som vanligt har jag ändrat om lite i receptet; i kakan brukar jag inte ha några nötter eller någon kokos, utan jag lägger till en matsked kardemumma  och river ner två morötter i smeten istället🙂 I glasyren river jag ner skalet från en halv citron och har i några matskedar citronsaft.

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund form. Koka morötterna mjuka. Kör sedan till puré i matberedare (jag kör med den krossade ananasen i matberedaren för att kakan ska bli extra slät). Låt svalna. Blanda de torra ingredienserna. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Tillsätt valnötter, kokos, morotspuré och ananas (och de rivna morötterna). Rör om ordentligt så att allt blandas väl. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 40 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanterna och en provsticka är torr. Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt den kallna under formen. Blanda ihop ingredienserna till glasyren och bred den över kakan.

Jag delade kakan på mitten så att det blev två bottnar för att den skulle bli mer tårt-liknande,  jag gjorde en dubbelsats av glasyren eftersom den skulle bres på två bottnar och för att den är så hiimla god! Ska nog ta min en liten slice nu..🙂

One Comment leave one →
  1. 14 oktober, 2011 17:42

    ser stört god ut

Kommentera

