Skip to content

Blåbärsmuffins med citron- och cream cheeseglasyr

13 april, 2011

I måndags fyllde min kära pappa år och då fick jag i uppgift att baka muffins som han skulle ha med sig till jobbet och bjuda på. Jag vet att jag har några tronga läsare där på kontoret så jag var lite nervös när jag visste att de skulle provsmaka något jag bakat. Det fick i alla fall bli blåbärsmuffins med citron- och cream cheeseglasyr, gjorda på mitt saftigaste muffinsrecept, som jag tycker blev himla goda!

Till muffinsen;

4 dl vetemjöl

3 dl strösocker

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

½ tsk salt

100 g rumstempererat smör

2 dl mjölk

2 ägg

1 tsk vaniljextrakt

200 g blåbär

skalet från en citron

Till glasyren;

200 g cream cheese

2-3 dl florsocker

skalet från en citron

1-4 msk citronsaft

Sätt ugnen på 175 grader. Sikta ihop mjöl, socker, bakpulver, bikarbonat och salt i en bunke tillsammans med smöret. Rör sedan till en slät smet med 1 dl av mjölken (känns mer som en deg än smet). Vispa återstående mjölk, äggen och vaniljextraktet i en annan bunke. Blanda ner äggblandningen i smeten(degen). Riv ner skalet från citronen. Tina blåbären om de är frysta (om de är frysta brukar de ge ifrån sig en massa ”saft” när de tinas så häll av hälften av ”saften” eftersom smeten kan bli för vattnig), annars är det bara att blanda ner dem i smeten. Häll upp i formarna och grädda mitt i ugnen i 10-14 minuter.

Riv citronskalet och blanda med resten av ingredienserna till glasyren. Spritsa på muffinsarna när de svalnat med valfri tyll. Jag garnerade även med blå giltterglasyr från Dr. Oetker.

Såhär efteråt har jag läst en del blåbärsmuffinsrecept och där står det att man ska skeda upp varannan smet och varannan blåbär i formarna men jag tycker att det tar på tok för lång tid och det blir mycket festligare med blåa muffins🙂

4 kommentarer leave one →
  1. Heidi Olsson permalink
    13 april, 2011 20:41

    De var ljuvliga! Min rumskollega Johannes, var kanske mest förtjust i dem av alla. Han tog de tre sista när alla gått hem. Innan dess bad han om adressen till din blogg. Det förvånar inte mig om han ska impa på någon trevlig tjej till helgen:-)

    Din pappa berättade inte att han fyllde år. Det ska jag ta upp med honom i morgon. På skarpen.

    • 14 april, 2011 21:05

      Haha jo det sa pappa också att han gjorde! Vad roligt att du tyckte om dem, det glädjer mig verkligen🙂
      Pappa är ödmjuk så det är väl antagligen därför han inte berättade, men han bad mig hitta på något gott han kunde bjuda er på en vecka innan så han var väl förberedd!

  2. Heidi Olsson permalink
    9 maj, 2011 20:45

    Tänkte ge mig på de här godbitarna i helgen. Hur många blir det ungefär?

Kommentera

