Skip to content

Älskade kladdkaka

28 april, 2011

Receptet på kladdkaka/kladdmuffins är det allra första receptet jag lärde mig utantill. Jag minns det såväl när vi bakade det första gången på dagis när jag var fyra år och vi sedan fick receptet med oss hem, då bakade vi det med direkten. Sedan den dagen har kladdkaka varit en av familjens favoriter och receptet har använts flitigt. Det är ju så lätt och det går ju så fort att svänga ihop att man bara måste göra det! Smaken är ju helt underbar och man får en nostalgitripp vid varje tugga. Den här kakan är verkligen magisk!

Kladdkaka, 8-10 port;

3 dl socker

2 ägg

4 msk kakao

1 tsk vaniljextrakt

2 dl mjöl

100 g smör

Rör ihop socker och ägg med en ballongvisp. Rör ner kakao och vaniljextrakt. Vänd ner mjölet. Smält smöret och blanda allt till en jämn smet. Smörj en form och ”bröa” den med kakao. Häll smeten i formen och grädda i 180-200 grader i 10-15 min. Kolla kakan då och då så att den inte blir för torr!

Servera kakan varm/ljummen med vispad grädde och bär🙂

No comments yet

Kommentera

