Skip to content

Rabarbersmulpaj med smak av sommar

4 maj, 2011

Jag har varit  galet sugen på rabarberpaj sedan jag åt Saras i påskas! Rabarber är ju så himla gott och tänk vilken tur jag hade när jag handlade här om dagen att årets första skörd rabarber fanns i affären! Så det fick alltså bli en gammal hederlig rabarbersmulpaj, gott! Det smakar verkligen sommar och är så himla lätt att göra. Jag gillar bäst att servera pajen med vispad grädde, jag vet att det traditionella är vaniljsås, men jag tycker mycket bättre om grädde🙂

Rabarbersmulpaj, 8 port;

ca 4 dl skivad rabarber ( 3-4 stjälkar)

1-2 dl socker

1-2 msk potatismjöl

3 dl vetemjöl

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

125 g mjukt smör

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skiva rabarbern i 1-centimeter tjocka skivor. Lägg i en smord form.

Smaka på en bit rabarber för att se om den är sur eller mer söt, häll sedan på 1-2 dl socker, lite socker om den är söt och mer om den är sur. Smaka även på rabarbern för att se hur saftig den är, strö potatismjölet över, 1 msk om den är lite torrare och 2 msk om den är mycket saftig.

Blanda mjöl, socker och vaniljsocker i en bunke. Knip ihop med smöret. Det ska alltså bli smuligt och inte som en deg (fast det gör inget om det blir en deg, det betyder bara att man tagit för mycket smör, vilket jag gjorde.. men den blev ju lika god ändå, om inte godare!).

Smula sedan smulorna över rabarbern och grädda mitt i ugnen tills smulorna fått fin färg, ca 15-20 minuter.

Servera pajen ljummen med vispad grädde🙂

No comments yet

Kommentera

