Hoppa till innehåll

Björnbärskakor med underbar vaniljkräm

12 maj, 2011

Jag kom just på att jag helt glömt bort att lägg upp receptet på björnbärskakorna och kärleksmumsen jag bjöd på ute i Kornheddinge i påskas! Så här kommer receptet på björnbärskakan med en underbar vaniljkräm, som jag är otroligt stolt över, den är verkligen döögod! Haha. Dock måste man göra den dagen innan (!!) men den tar nog inte mer än 10 minuter i effektiv tid att fixas till :)

Kakan, ca 20-25 rutor:

125 g smör

3 st ägg

2 1/2 dl socker

3 1/2 dl mjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

1 tsk vaniljessence

300-350 g björnbär

Vaniljkrämen:

5 dl grädde

1/2 vaniljstång

1-4 msk florsocker

Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Vispa ägg, socker och vaniljessence pösigt i en bunke.

Tillsätt de torra ingredienserna och smöret. Rör till en slät smet. Om björnbären är frysta så tina dem och häll av lite av saften som bildas. Mosa dem med en gaffel om de är väldigt stora. Häll ner allt i smeten och rör om.

Häll smeten i en välsmord form som är ca 20 x 30 cm och grädda kakan på nedersta falsen i 175 grader i ca 20-30 minuter tills den blivit gyllenbrun.

Vaniljkrämen:

Häll upp grädden i en kastrull. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur det som finns innuti.

När jag kollat på ”Det søde liv” har jag lärt mig av Mette att man ska röra ut vaniljfröna med vanligt strösocker för att få ut smaken så nu gör jag alltid det!

Lägg ner vaniljfröna och vaniljstången i grädden och låt koka upp. Koka i ca 5 minuter och smaka sedan av med florsocker. Låt grädden svalna i kastrullen, häll sedan över den och stången i en lufttät kontainer och låt stå kallt i kylen i minst 10 timmar. När det är dags att servera är det bara att vispa upp grädden och spritsa på! Den håller sig nog i kylen i upp till en vecka om den är ovispad, så det funkar bra att förbereda den några dagar innan om man vill det. Den funkar även superbra på tårtor :)

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

