Skip to content

Cheesecakekladdkaka!!!

16 maj, 2011

Här kommer receptet på den underbara kakan jag bakade till min kompis Ada i helgen. Cheesecakekladdkaka är helt genialiskt och alla borde prova det! Jag måste tacka min syster för det var hon som tipsade mig om den här kakan! Receptet kommer alltså från en söt tjej som heter Linnéa och bloggar på Baktokig.blogg.se🙂

Obs! Kakan bör göras en dag i förväg!

Som vanligt har jag ändrat lite i orginalreceptet, så här kommer min variant på en cheesecakekladdkaka med hallon, 12 port;

Till kladdkakan;

4,5 dl socker

3  ägg

6 msk kakao

2 tsk vaniljextrakt

3 dl mjöl

150 g smör

Till cheesecakesmeten;

250 g cream cheese

1 ägg

1/2 – 1 dl socker

1 tsk vaniljextrakt

ca 20 st hallon

Rör ihop socker och ägg med en ballongvisp. Rör ner kakao och vaniljextrakt. Vänd ner mjölet. Smält smöret och blanda allt till en jämn smet. Smörj en form och ”bröa” den med kakao. Häll smeten i formen och ”nagga” kakan med en gaffel så att den andra smeten kan rinna ner i de ganska stora hålen.

Vispa ihop alla ingredienser till cheesecakesmeten och smaka av med socker. Häll cheesecakesmeten på kladdkakesmeten och rör med en gaffel så att den blir ”marmorerad”.

Tryck ner hallonen i kakan och grädda den i mitten av ugnen i 170 grader i 20-30 minuter. Den ska vara ”färdig” i kanterna och väldigt lös i mitten. Låt den svalna och låt stå i kylen så att den blir iskall (helst över natten).

3 kommentarer leave one →
  1. Ada permalink
    16 maj, 2011 21:39

    freaking fucking fantastic!!

  2. You know who! permalink
    19 maj, 2011 00:52

    Oj, den cheesecaken högst upp ser sjukt god ut, och vilken fin bild, det hade nog blivit en ännu finare bild ifall någon hade gjort en ”tumme upp” precis bredvid.. Synd att det inte fanns en sådan bild..

  3. 26 maj, 2011 20:12

    Ser ju grymt god ut! =)

Kommentera

