Skip to content

Sommarns sås är här!

14 juni, 2011

Igår njöt jag av solen med min bästa vän Anna som var hemma över helgen för att fira sin brors student. Det var så himla roligt att få se henne igen och vi satt och skrattade åt gamla minnen. Hennes kyl var fylld av studentmat som hade blivit över så vi högg in och åt oss mätta. Jag föll för såsen/dippen som jag först smakade på Kalles studentdag men nu hade den blivit ännu bättre eftersom den hade stått och gottat till sig och de hade lagt i den överblivna varmrökta laxen i såsen! Mumma!

Så här är den, sommarns godaste sås/dipp, som jag tycker passar både till både fisk och kött eller bara i en skål med en sked till;

 

5 dl creme fraiche

2 msk tomatpuré

en stor knippe dill

salt

ev varmrökt lax

 

Skölj och hacka dillen. Koka upp creme fraiche i en kastrull med tomatpurén och dillen. Smaka av med salt. Låt svalna och ställ in i kylen. Rör sedan ner den eventuella laxen. Färdig att servera!  :)

Det blir en ganska stor portion så det blir nog bäst om man halverar ingredienserna om man inte ska ha lika många gäster som på en studentfest!

Det är alltså den lite rosa klicken längst bort på tallriken🙂

Jag kan också passa på att säga förlåt till Annas föräldrar, det var inte meningen att äta upp den, men det var ju såå god!

No comments yet

Kommentera

