Skip to content

Äppelvåfflor

22 juni, 2011

I måndags bjöd Ludwig på en härlig lyxfrukost: äppelvåfflor! Jag älskar verkligen äpple i mat! Nästan allt blir godare med äpple i/till enligt mig, så fräscht, så sött, så gott! Vi brukade ofta göra äppelplättar hemma och jag har inte ätit dem sen förra sommaren så det var himla trevlig överraskning.

Jag har inte fått Ludwigs exakta recept men han sa att han hade hälften mjölk och hälften grädde i sin smet så att de skulle bli frasiga.

Här kommer mitt recept på våfflor i alla fall;

Våfflor 8-10 laggar;

100 g smör

4 dl vetemjöl

1/2 tsk salt

1 tsk bakpulver

5 dl mjölk

2 st ägg

2 st äpplen

ev. kanel och socker att vända våfflorna i

Smält smöret och låt det svalna. Blanda alla torra ingredienser noga, häll på hälften av mjölken och rör till en jämn smet. Rör sedan ner resten av mjölken, äggen och smöret. Hacka äpplena smått. Sätt på våffeljärnet, pensla järnet rikligt med smör, lägg på 3/4 – 1 dl smet, strö en näve äpple över laggen och grädda tills våfflorna blir gyllenbruna. Vänd våfflorna i kanel och socker medans de fortfarande är varma och lägg dem på galler för att behålla dem krispiga.

Servera med extra äpplen och socker🙂

No comments yet

Kommentera

