Skip to content

Finaste kärleksmumsmacaronsen!

29 juni, 2011

Jippi!! Mina kärleksmumsmacarons blev helt perfekta! Så himla fina och goda, jag är jättenöjd! Det känns dom jag mest vill ställa mig i köket och göra fler nu. Idéerna bara sprudlar, underbart! Men jag måste ta vara på solen nu känner jag, till helgen ska det bli regn och regn är ju det perfekta bakvädret🙂

Jag fick ett halvt kilo mandelmjöl i present av pappa när det var ”barnens-dag” så nu slipper jag stå och mala mitt eget, skönt! Tack så mycket pappa🙂

Jag har utgått från Mia Öhrns recept på macarons, jag har bara bytt ut lite mandelmjöl och lite florsocker mot kakao. Det kanske verkar som mycket kakao men jag ville ha dem extra mörka och chokladiga. Man kan även ha kokos på macaronsen istället för strössel som man har på traditionella kärleksmums men eftersom jag inte tycker om kokos och tycker att det är lite roligare med strössel så tog jag det.

Kakorna;

100 g sötmandel

150 g florsocker (knappt 3 dl)

30 g kakao

90 g äggvita (cirka 3 st)

2 msk strösocker

ev strössel till garnering

 

Fyllningen;

60 g smör

3 1/2 dl florsocker

4 msk kallt kaffe

1 msk kakao

1 tsk vaniljsocker

 

Kakorna;

Väg alla ingredienser noga. Sikta mandelmjölet, florsockret, kakaon och blanda väl.

Vispa äggvitan fluffigt och tillsätt strösockret lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett ganska fast skum. Jag har fått tipset att börja tillsätta sockret när man vispat i någon minut och det ser ut som att man har ett skumbad i bunken.

Sikta ner mandelblandningen i äggvitan. Blanda tills du har en jämn smet. Droppa en klick av smeten på en tallrik och se om den flyter ut lite eller inte. Om den inte flyter ut så är smeten är för tjock och då är det bara att blanda den lite till så att lite av luften försvinner.

Klä plåtar i bakplåtspapper, klipp papprena så att de passar precis till plåten och så att de ligger helt plant. Annars blir kakorna ojämna och fula.  Häll upp smeten i en spritspåse och spritsa ut rundlar ungefär stora som femkronor. Strössla på det eventuella strösslet försiktigt. Låt kakorna vila och torka på plåten i cirka 1 timme.

Grädda i 125 grader på ugnens nedersta fals i ca 20 minuter. De ska inte få någon färg! De är klara när de precis går att lossa från plåten, men prova bara en, låt dem svalna på plåten.

 

Fyllningen;

Smält smöret i en kastrull. Blanda ner resten av ingredienserna i kastrullen och rör till en jämn smet. Låt svalna i några minuter. Under tiden kan man para ihop vilka av kakorna som passar varann bäst i storlek, alla blir inte perfekt runda.. Bre sedan på botten på hälften av macaronsen.

No comments yet

Kommentera

