Skip to content

En gammal goding; köttbullar i tomatsås

3 juli, 2011

Idag känns det som att jag har stått i köket hela dagen och bara lagat en massa gott. Jag älskar verkligen att vara ledig för då kan jag baka och laga hur mycket jag vill! Jag har gjort en dubbel sats gazpacho, rullat ca 70 köttbullar, kokt dem i tomatsås och nu har jag ett lass med kladdmuffins i ugnen. Imorgon kommer min syster äntligen hem från sina läkarstudier och då ska jag överraska henne med detta goda, jippii!😀

Köttbullar i tomatsås är en gammal favorit som jag nog inte gjort på mer än två år! Konstigt att man bara glömmer bort vissa rätter sådär men å andra sidan blir man desto gladare när man får äta dem igen!

Köttbullar i tomatsås, 4 port;

Köttbullarna;

400 g blandfärs

1 ägg

1/2 gul lök

1 vitlöksklyfta

1/2-1 dl ströbröd

1 msk dijon senap

1-3 msk dragon

salt och peppar

 

Tomatsåsen;

1 burk krossade tomater

1 burk passerade tomater

2 st schalottenlökar

2 st vitlöksklyftor

olivolja, dragon,salt och peppar

 

Börja med tomatsåsen. Hacka lökarna och bryn dem i lite olivolja. Häll ner tomaterna, salta, peppra och strö med dragon. Låt koka upp och sjuda.

Riv löken och vitlöken på ett rivjärn. Blanda alla ingredienser till köttbullarna väl och rulla färsen till små bullar. Lägg ner köttbullarna i den sjudande såsen, sätt på locket och låt sjuda i ca 10-15 min. Servera med spagetti och garnera med riven ost.

 

One Comment leave one →
  1. Chu permalink
    3 juli, 2011 20:10

    you know if you take the tomato sauce in a sauce pan, and place the noodles just before al dente into the same pan with some butter and saute, using a clamp to give the noodle and sauce some air, it becomes this wonderfully light and creamy bright red pasta🙂

Kommentera

