Skip to content

Snabbaste rulltårtan

3 juli, 2011

Min pappa har åkt till Polen över helgen och  jag visste att han skulle titta in hos min faster och mina kusinbarn så jag svängde ihop en rulltårta som han fick ta med sig till dem. Jag hade knappt en halvtimme på mig innan jag skulle köra pappa till flygplatsen så jag valde den snabbaste kakan jag vet och det är rulltårta! Det går så förbaskat fort och är så himla gott, en vinnande kombo! Man kan nästan fylla den med vad som helst. Jag har redan börjat spinna på ett nytt recept som kommer provas inom kort🙂

En grej man bör kolla är att man har bakplåtspapper innan man börjar, det brukar jag glömma och sedan står jag och svär i köket..men det funkar också med aluminiumfolie, dock blir den inte lika fin eftersom den fastnar i folien och den blir inte lika stor då aluminiumrullen inte är lika bred som bakplåtspappret. Fast det blev ju kvar lite smet då så att jag kunde göra en minirulltårta till mig själv!

Rulltårta;

3 st ägg

1 1/2 dl socker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

 

Fyllning;

2 dl grädde

2 dl jordgubbssylt

 

Vispa äggen och sockret vitt och pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan bunke. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper med uppvikta kanter. Grädda kakan i mitten av ugnen i 250 grader i ca 5 minuter.

Strö lite socker över ett nytt bakplåtspapper och lägg kakan med ovansidan nedåt på det sockrade pappret. Dra av undersidans papper och låt kakan svalna.

Vispa grädden mjukt och blanda med jordgubbssylten. Bre fyllningen över kakan och rulla sedan ihop kakan till en rulltårta. Låt den ligga i kylen med pappret om den så att den blir lite stabilare eller servera direkt!

 

No comments yet

Kommentera

