Skip to content

Snabba mandelbiskvier med nektariner

14 juli, 2011

Eftersom det envisa regnet vägrar ge sig så tycker jag att man ska ta tillfället i akt och krypa upp i soffan med en filt och en kopp té och bara mysa! Under min mysstund har jag läst Lotta Lundgrens Om jag var din hemmafru och hittat massor med bra recept. Hennes recept på mandelbiskvier är nog det bästa, det innehåller bara en enda ingrediens, mandelmassa, och tar inte mer än tio minuter att göra, simply wonderful! Jag älskar alltså sådana hära recept, och jag vet att jag ofta säger att många recept är supersnabba och superenkla men detta tar nog priset i båda kategorier!

En av mina absoluta favorit frukter om sommaren är nektariner, såå söta och goda, jag kan äta hur många som helst och kommer aldrig bli trött på dem. Så jag provade att lägga en nektarinskiva på mandelmassan innan den skulle gräddas. Och jag säger bara MUMS!

 

Mandelbiskvier, ca 20 st;

250g mandelmassa på rulle

ev 1 nektarin

 

Sätt ugnen på 200 grader. Skär mandelmassan i 1/2 cm tunna skivor (försök få dem så jämna som möjligt) och sprid ut på ett bakplåtspapper. Skiva den eventuella nektarinen och lägg en skiva i mitten av mandelmassan.

Grädda i ca 5-8 minuter, tills de blivit gyllene. Obs! Det går väldigt fort! Låt svalna lite och servera🙂

No comments yet

Kommentera

