Skip to content

Back on track!

4 augusti, 2011

Jag har ju varit lite frånvarande de senaste två veckorna och det beror på att jag har varit på en interrailresa. Den har varit lite hemlig eftersom att jag skulle överraska min bästis som bor i Paris med en liten påhälsning och därav ingen uppdatering.  Så nu kommer allt!

Jag och Henrik bestämde oss förrförra onsdagen för att dra ut på en tågluff istället för en vanlig sista-minutenresa och vi valde tre städer som vi skulle stanna i lite längre; Bad Gastein för att vandra i alperna och hänga med Henriks vän Lee, Genova för att njuta av Italien och dess sol, Paris för att överraska min bästis Felix som precis fyllt år och äta en massa foie gras!

Men vi börjar med Bad Gastein;

Tågtiden ner var 20 timmar, vi stannade i München för en tyvärr tråkig burgare på ett cafe som verkade himla bra men ibland lönar dig sig faktiskt att gå till donken!

Halv sex på morgonen tog vi liften upp på ett berg i Bad Gastein för att se soluppgången. Dock var det ganska kallt bara 1 grad och tyvärr lite för molnigt för att se solen men det är alltid en upplevelse att få uppleva snö mitt i sommarn.

Efter att solen väl gått upp och molnen skingrat sig blev det i alla fall toppen väder. Vi vandrade upp för berget i Sport Gastein och njöt av den vackra miljön.

Vi åt sedan lunch i Böckstein, jag tror jag fick tre sorters fläsk, en massa surkål och kanske knödel.. men jag är inte riktigt säker eftersom ingen pratade engelska..

På eftermiddagen gick vi på vinprovning och fick prova sex olika österrikiska viner. Det bästa var när det sista vinet som såg ut att vara ett vanligt dessertvin visade sig vara Eiswein!! Alltså det underbaraste vinet som finns i hela världen, smakar helt gudomligt!

På kvällen tog vi oss upp till den äldsta Hytten i Alperna och åt en trevlig middag på gammalt Österrikiskt vis. Jag åt hjort med stekt knödel, en päronhalva med lingonsylt, brysselkål med mandelflarn, god brun/skysås och en klick grädde. Konstig kombination, men god! Till efterrätt blev det någon traditionell pannkaka som jag inte minns vad den hette, men till den serverades olika sorters sylter till.

Nästa dag vandrade vi från Bad Hof Gastein tillbaka till Bad Gastein och där någonstans påvägen åt vi en väldigt god lunch. Jag kommer inte ihåg vad stället hette men det var tydligen där var Jude Law firar nyår (om det är någon som vet vad det heter, haha).

Eftermiddagen ägnades åt ett välbehövt (har nog aldrig haft så mycket träningsvärk i mina ben) thermalbad i varma källor och på kvällen bjöd Lee på en hemmalagad dundermiddag! Schnitzel fylld med en ragu på kantareller, lök och himla god rökt bacon, ris och svampsås. Mums!

Vi hade strålande sol de dagarna vi var där och allt var underbart. Jag förstår mig inte riktigt på Österrikisk mat bara, men så kan det vara ibland. Man fick i alla fall väldigt stora portioner som man behövde efter all vandring!  Tack så mycket Lee för att du tog hand om oss så bra!

No comments yet

Kommentera

