Skip to content

Godaste fikonmarmeladen!

9 augusti, 2011

Igår kokade jag äntligen en ny sats av världens godaste fikonmarmelad med cashewnötter och rött vin. Den är verkligen så god att man nästan ramlar av stolen när man smakar den och väldigt enkel att göra, inga konstigheter. Jag har sagt det innan och jag säger det igen; den är verkligen supergod! Jag har också sagt att den bör ätas med min favvoost Marquis och det står jag fast vid! Det är en sann match made in heaven! Jag har kört den på alla mina ostbrickor och alla blir lika förtjusta i den, så prova det nu! Receptet på fikonmarmeladen kommer från Matplatsen.

 

250 g torkade fikon
2,5 dl rödvin
1 dl råsocker
75 g cashewnötter

Skär fikonen i små delar. Hacka cashewnötterna. Blanda ihop alla ingredienser och sjud 10 – 15 minuter. Förvara i en burk med tätslutande lock i kylen.

 

No comments yet

Kommentera

