Skip to content

Next stop: Genova!

10 augusti, 2011

Här kommer nästa del  av våran interrailresa. Efter tre dagar i Bad Gastein begav vi oss mot Italien,  närmare bestämmt Genova. Tio timmars tågreas förde oss vi aMilano till denna vackra hamnstad i norra Italien.

Vi inledde vår vistelse med en drink, Strawberry daiquiri är en stor favorit. Ett fenomen som vi inte var bekanta med tidigare är tilltugget som man alltid får gratis till när man beställer en drink, tillskillnad från Lissabon där kyparen försökte tvinga på en både det ena och det andra.

Kan vara lite varierad kvalitét på tilltuggen. Ibland får man en hel middag!

Första kvällen i Italien firades med en pizza. Pesto och parmesan, mumma.

Henrik var överlag väldigt nöjd med det italienska köket, inte minst de vinkokta musslorna som avnjöts till lunch mellan havsbaden.

Själv hade jag otur med mina val av mat. Eftersom jag inte är en musselfantast får jag lida. Till middag beställde jag en Muscatovins lasange, som oturligt nog var fylld av musslor. Bara på den här bilden kan man säkert räkna till tio stycken musslor, och det här var bara det översta lagret…

En specialité i Genova är deras foccacia, som vi provade på strandbaren. Just denna var fylld med mozzarella och massor av parmaskinka, smaskens!

I hamnen finns en fantastisk delikatessbutik som heter Eataly, hihi. Här finns alla godsaker man kan föreställa sig från Italien. Här sitter jag och spanar in butiken.

På jakten efter en äkta italiensk tiramisu, hittade vi ett supermysigt konditori med vackra bakverk. Dock gick vi bet på tiramisun.

Vistelsen i Genova avslutades som den påbörjades, med pizza.  I hamnen finns det en pool där vi tillbringade dagen. På den närliggande restaurangen bestämmde vi oss för att äta lunch. Varpå vi efter lång övervägning bestämmde oss för att dela en charkuteri och ost tallrik. Efter en lång väntan på servitören, dök denne plötsligt upp och då bestämmde sig Henrik något impulsartat att han föredrog pizza och  charkuteri och ost tallrik var som bortblåst. Jag fick snabbt scanna igenom pizzamenyn och letade frenetiskt efter något med kronärtskocka på. Det fick alltså bli en quattro stagioni. När pizzorna sedan serveras, sitter Henrik med ett brett leende upp över öronen med en bresola, ruccola och parmesan -pizza framför sig. Jag däremot upptäcker till min förskräkelse en pizza med burkskinka, burkchampinjoner och utan kronärtskockor. Efter en del petande åt jag slutligen upp pizzan, som till min förvåning hade den godaste tomatsåsen jag någonsin ätit!

Genova är en fantastisk stad, men man bör ha med sig sin  italienska vokabulär. Mat och dryck levde upp till förväntningarna, det blir definitvit fler italienresor!

No comments yet

Kommentera

