Skip to content

Jordgubbsmarmelad

13 augusti, 2011

Igår svängde jag förbi Kattesund för att köpa mig lite jordgubbar till min senaste skapelse (en Earl Grey- och jordgubbstarte, mums, recept kommer imorgon) och upptäckte till min lycka att jordgubbarna som tidigare i veckan kostat 35 kr/kg nu kostade 25 kr/kg, jippi! Då fick det alltså bli en sats jordgubbsmarmelad också! Det känns bra att ha en liten burk sommar sparad i kylen när vintern slår till som värst🙂

Det är många som rekommenderat Dansukkers syltsocker så jag gav det ett försök och nu är jag helt såld! Snabbt, smidigt och enkelt. Det blir nog mer sylt och marmelad väldigt snart.

Jordgubbsmarmelad ca 9 dl;

500 g  jordgubbar

4 dl syltsocker

4 tsk vaniljsocker

 

Skölj och snoppa jordgubbarna. Skär/ hacka/mosa jordgubbarna, lägg dem i en större kastrull, häll på syltsocker och vaniljsocker och rör om. Värm upp under omröring, koka i ca 5 minuter och skumma av. Lägg en klick marmelad på en tallrik och se om den ”stelnar” efter en liten stund, om den inte gör det så ska det koka lite till. Häll upp marmeladen i varma rena burkar, sätt på locket och ställ svalt och mörkt.

 

Imorgon blir det nog scones till frukost🙂

No comments yet

Kommentera

