Hoppa till innehåll

Ljuvlig Earl Grey- och jordgubbstarte

14 augusti, 2011

Varför är det alltid så att när jag sätter mig ner vid böckerna för att plugga inför en tenta så dyker det upp en massa nya ideer i mitt huvud om underbara bakelser som bara måste bakas med desamma?! Igår blev det för svårt för att motstå och jag var tvungen att börja baka!

Earl Grey är ju en stor favorit och jag har gjort massor med kakor med Earl Grey som smaksättning. Det kanske låter konstigt att ha te i bakelser men om man gillar att dricka det så tycker jag att man måste prova det här receptet eller receptet på mina Earl Grey cupcakes. Det är verkligen jättegott!

Earl Grey- och jordgubbstarte, 8-10 port;

Dag 1/ 8 timmar innan servering:

 

4 1/2 – 5 dl vetemjöl

3/4 dl socker

1 nypa salt

200 g rumstempererat smör

1 äggula

ev 2 st tepåsar Earl Grey te + 2 tsk socker

 

Häll ner mjöl, socker, salt i en matberedare. Mortla det eventuella Earl Grey tet med sockret.

Häll ner det i matberedaren med resten av de torra ingredienserna och kör runt så att alla blandas.Skär smöret i mindre bitar och lägg ner det i matberedaren tillsammans med äggulan.

Kör försiktigt och endast i några sekunder, så att degen precis går ihop i ”smulor”. Kör man den för länge blir degen bara seg och inte alls spröd.

Häll upp smulorna på plastfolie, forma till en korv och rulla in i plastfolien. Låt vila i kylen i minst en timme men gärna längre, helst över natten, den blir bara bättre och bättre!

 

3 dl grädde

3 tepåsar Earl Grey

4-5 tsk socker

 

Värm ingredienserna i en kastrull på medelvärme i ca 10 minuter så att grädden får lite ljusbrun färg. Det ska inte koka bara precis sjuda.

Ta av från värmen och låt svalna lite. Häll i en skål och täck över med plastfolie så att folien ligger på ytan, då undviker man den tjocka hinna som annars bildas. Låt stå i minst 6 timmar eller över natten i kylen tills den är helt iskall.

 

Dag 2/ serveringsdagen:

400 g jordgubbar

 

Ta fram mördegen och tryck ut den i en pajform. Grädda den i mitten av ugnen, i 180 grader, i ca 8-10 minuter tills den fått en gyllene färg.

Skölj, snoppa och skiva jordgubbarna.

Häll den kalla gräddkrämen genom en sil så att det mesta av teet fastnar i silen. Vispa sedan krämen mjuk.

Bre ut krämen i pajskalet när det svalnat. Garnera med de skivade jordgubbarna.

Servera gärna med en stor kopp Earl Grey te :)

5 kommentarer leave one →
  1. 15 augusti, 2011 22:50

    Så himla fin!

  2. Foie Gras permalänk
    16 augusti, 2011 23:35

    När kommer delen om Paris?? Var du inte där ocksa pa din resa??

  3. 18 augusti, 2011 12:21

    Åhååå vad gott :)

  4. 27 augusti, 2011 00:06

    Det här låter ju fantastiskt! jag ÄLSKAR te men har aldrig provat att baka med det, måste jag ju göra =D Vilken fantastiskt mysig blogg du har, helt klart en jag måste börja prenumerera på! Yay, vad glad jag är att jag hittade hit <3

    • 29 augusti, 2011 20:19

      Vad roligt! Jag blir också glad! Det är bara att prova, funkar utmärkt och är jättegott! Det kommer upp ett nytt recept med te inom några dagar kan jag lova :D

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

