Skip to content

Siris falukorvscurry med äpplen

21 augusti, 2011

I veckan var jag hemma hos min fina vän Siri. Hon visade mig sin nya egna receptbok och där i fanns det ett recept på en slags korv stroganoff med curry och äpplen. Eftersom jag älskar äpplen så ville jag prova men jag var lite nervös för hur det skulle smaka med falukorv och curry. Nästa kväll lagade jag en stor gryta till sex hungriga killar och alla tyckte att det var jättegott! Det blev tyvärr inget kvar och jag hann inte ens ta en bild på rätten för att den var så god! Så jag bjuder på en bild på mig och Siri istället, gör grytan nu!🙂

 

Siris falukorvscurry med äpplen, 3 port;

1 gul lök

400 g falukorv

2-8 msk curry

1 msk tomatpuree

1 royal gala äpple

4 dl matlagningsgrädde

1 buljongtärning

smör till stekning

ev. mjölk till spädning

 

Skär löken i båtar och stek den tills den blir genomskinlig med några matskedar curry (antal msk efter smak) och tomatpurè i en stor kastrull. Skär falukorven i stavar och stek den i kastrullen med det andra till den fått lite stekyta. Skär äpplena i båtar och lägg ner i kastrullen. Häll på matlagningsgrädden, lägg i buljongtärningen och låt koka upp. Smaka av, häll på mer curry om det behövs. Späd eventuellt med lite mjölk om grytan är för tjock.

Servera helst med kokt potatis, men ris eller makaroner går också bra  :)

2 kommentarer leave one →
  1. Siri permalink
    21 augusti, 2011 19:25

    Haha ååh fint! Ville se bild ju! :p och faktiskt… Så är det godast med kokt potatis!

    • 21 augusti, 2011 20:13

      Haha det får bli en bild nästa gång🙂 och jag rättar till med potatisen nu!

Kommentera

