Skip to content

Last stop: Paris! Del 1..

5 september, 2011

Sista stoppet på min och Henriks interrailresa var Paris. Vi åkte dit i hemlighet för att fira min bästis Felix som numera bor i Paris som fyllde år veckan innan vi kom dit. Vi överraskade honom genom att plinga på dörren klockan nio på morgonen och hoppa i hans säng. Han var minst sagt förvånad och trodde att han drömde!

Vi drog ner på stan och Felix guidade duktigt

Vi tittade på alla viktiga saker som man måste se när man är i Paris, tex ett patisserie

Njöt av solen med utsikt över eiffeltornet

Provade öl på Felix jobb baren/restaurangen Frog som har ett eget bryggeri i källarn

På kvällen gick vi till en restaurang som Felix rekomenderade som hette Champêtre och allt där smakade underbart! Conceptet var en meny som kostade 39 euro per person, i den ingick en aperitif, tre valfria rätter från en bred meny, en valfri flaska vin och kaffe efter maten. Alltså helt perfekt!

Jag och Henrik valde samma förrätt som var gåslevertoast med vit tryffelolja och en grönsallad. GOTT!

Eftersom jag älskar lever fortsatte jag på det spåret och valde kalvlevern med hallonvinegrette och blancherad spenat med vårlök. Denna rätten var verkligen to die for. Jätteskönt att inte få någon tung potatis eller annan kolhydrat till, jag orkar ju aldrig äta upp då!

Henrik valde ankan som han också tyckte var to die for.

Till efterrätt tog jag en choklad millefullie som var helt enorm och jag orkade knappt äta hälften av den, haha..

Henrik tog sin favorit, creme brule

Här är vinet vi drack. Jag ska faktiskt börja fota flaskorna också och inte bara maten, för man glömmer alltid bort de goda vinerna man dricker på restaurang och sen minns man aldrig när man är på systemet och ska handla.

Men maten på Chempêtre var hur god som helst och alla som ska till Paris borde besöka restaurangen för man får verkligen valuta för pengarna! Servicen var dock inte på jättebra om man ska jämföra med andra ställen i Frankrike men med svenska mått var den ändå bra. Kolla in på deras hemsida här: Bistro Champêtre.

Eftersom Felix jobbade kväll så mötte vi upp honom på natten och gick hem till hans flickvän Camille som tog med sig en massa goda bakelser från sitt jobb och vi hade en väldigt trevlig kakefterfest!

Oj, vad långt det här inlägget blev! Jag fortsätter imorgon, jag har minst lika mycket till att skriva om, haha..

No comments yet

Kommentera

