Skip to content

Nyttig rotfruktsbearnaise

18 september, 2011

För några veckor sedan satt jag i väntrummet hos min sjukgymnast och läste då en mattidning, vilken minns jag inte. Men antagligen ‘Laga Lätt’ eller ‘Allt om mat’ (förlåt tidningsvärlden för att jag inte minns). I tidningen hittade jag ett recept på rotfruktsbearnaise som jag föll för direkt. Jag skrev hastigt ner receptet på en liten liten lapp som sedan glömdes bort i botten av min väska och som nu kommit upp för att lagas! Såsen smakar väldigt höstigt och är tydligen väldigt nyttig. Här är en gaffel med den perfekta smakkombinationen enligt min pappa; rotfruktsbearnaise, fläskfilé, valnötter, grillad marinerad kronärtskocka, vitlöksdipp, potatis och spenat:

 

Rotfruktsbearnaise, 10 port;

400 g morot

400 g palsternacka

1 gul lök

1 kruka dragon (eller 1-2 msk torkad dragon)

3 msk vitvinsvinäger

1 dl vatten

25 g smör

salt och peppar

 

Skala och skär morötter och palsternacka i mindre bitar. Koka dem mjuka i saltat vatten ca 20 min och häll av vattnet. Skala och finhacka löken. Koka löken och dragonen i vinägern och vattnet tills nästan all vätska ångat bort. Ta eventuellt bort dragonkvistarna. Blanda allt i en av kastrullerna, tillsätt smöret och mixa med en mixerstav. Smaka av med salt och peppar.

Serveras till kött. Dock saknade jag lite vitlök i den här såsen så jag rekommenderar att ta i en vitlöksklyfta för ytterligare smak!

One Comment leave one →
  1. 18 september, 2011 21:08

    Vilket spännande recept, tack för att du delade med dig! Det här ska jag verkligen prova =D

Kommentera

