Skip to content

Lissabons pärla: 100 Maneiras

19 september, 2011

I maj åkte jag och Henrik till Lissabon på en weekendresa och då åt vi på restaurangen 100 Maneiras, som vi hittat på trip advisor. Där hade restaurangen fått enormt bra kritik från alla besökare, så vi tänkte att vi skulle ge den ett försök och bokade ett bord. Den här middagen visade sig vara en av de absolut bästa i våra liv! En del grejer kändes lite crazy, men allt var så underbart gott att jag nästan skulle göra vad som helst för att få den maten hemskickad! En avsmakningsmeny kostade ynka 35 euro, alltså fick man verkligen valuta för pengarna. Jag vet att bilderna inte är så bra men stämningen på restaurangen var så intim och mysig att det inte riktigt var läge att dra upp någon kamera och blixtra, så det fick bli med mobilkameran..

Den första rätten var torkad torsk som hängde i en liten torkställning med en god sås.

En potatissoppa med en liten toast med ost och skinka.

Pilgrimsmusslor på två sätt; en halstrad med stekt bacon och ärtpuree, en ceviche med koriander och torkad bacon.

Det här var min absoluta favorit; halstrad tonfisk på en päronpurre med karmeliserat äpple och gåslever, wakamesallad och en soja-och honungsreduktion som var to die for! Jag började nästan gråta så gott det var, haha..

Den här rätten fick 2:a pris; tartar på oxkött med vaktelägg, dijonsenap och hasselnöts-och pepparsmulor (om jag minns rätt).

Kvällen coolaste; klorofyllrisotto med abborre,  kaffirskum och laxrom.

Fläsksida på en morotspuree med ett parmesanflarn och en makrill mousse med kaviar.

En galen glass på gåslever och mandel med choklad pop rocks.

Efterrätten var en cheescake med jordgubbssås – up side down.

 

Allt var verkligen super gott och blir helt salig när jag tänker på det! Alla som åker till Lissabon måste gå till 100 Maneiras, det är helt magiskt!  Kom ihåg att boka bara, restaurangen verkar ha blivit väldigt populär nu under sommaren eftersom det portugisiska Masterchef sänts och köksmästaren är en av de tre jurymedlemmarna. Kolla in deras hemsida här 100 Maneiras, ni kommer inte ångra er!

Såhär lycklig var jag när jag fick äta den himmelska maten, tack 100 Maneiras för en underbar middag!

No comments yet

Kommentera

