Skip to content

Favoritpotatisen; Mikrad potatis

4 oktober, 2011

Trött och sliten är mitt nya mellannamn. Sedan den 16 de september har jag jobbat 125 timmar samtidigt som jag pluggat heltid, det går ju sådär haha..  Så numera går jag under namnet Marysia Trött och Sliten Solange Klim. Det har alltså blivit en del hämtmat och mat som går snabbt att laga. Idag har jag kört på en gammal favorit som jag brukade bli serverad när jag var sjuk när jag var liten eller brukade äta till mellanmål när jag kom hem från skolan. Det är något så enkelt som en mikrad potatis med valfritt ”pålägg”, ungefär som bakad potatis men så mycket snabbare och inte alls lika torr! Jag har förstått att det inte är jättevanligt att köra sina potatisar i mikron, men jag har gjort det hela mitt liv och det är verkligen min favoritpotatis🙂

Mikrad potatis;

1 medelstor potatis

valfritt pålägg, tex smör, skagenröra, keso, etc.

 

Skölj och skala INTE potatisen, lägg den i mikron och värm den på full effekt i ca 5 min. Vänd på potatisen och värm på full effekt i 5 minuter till. Känn på potatisen om den är mjuk, om den är lite hård så värm den i några minuter till. Om man använder nypotatisar ska man ”picka” hål i potatisen med en gaffel. Skala potatisen eller servera den delad på mitten i en äggkopp. Potatisen blir enormt varm så ta det försiktigt!

Absolut godast blir potatisen serverad i en äggkopp med smör och salt🙂

 

One Comment leave one →
  1. 5 oktober, 2011 07:17

    Det här brukade vi också göra hemma när jag var yngre! Men jag har nog aldrig ätit dem ur äggkoppar, det var ju smart =)

Kommentera

