Skip to content

Middag på fem timmar; Oxsvans- och portvinssoppa

20 oktober, 2011

I tisdags var jag ledig och då tog jag mig an ett underbart ”projekt”; att koka en oxsvassoppa. Jag har länge velat prova på att tillaga oxsvans och när regnet slog mot fönstret kändes det helt rätt med en god värmade soppa. Den första träffen på Google gav mig det här underbara receptet på ”Klassisk oxsvanssoppa” av Jens Linder. Det enda jag ändrade om i receptet var att jag inte använde någon selleri (not my cup of tea) och så hade jag i en matsked dijon som avslut. Jag menar det verkligen när jag säger att det var en magiskt god soppa, en av de godaste jag någonsin ätit och definitivt den godaste jag någonsin gjort! Jag bjöd min kompis Siri på den och hon slevade också i sig väldigt glatt🙂

 

Klassisk oxsvassoppa med smak av portvin, 10 port;

1.2 kg oxsvans, huggen i bitar

salt

vitpeppar ur kvarn

1 st tärnad morot

1 st gul lök

1 stjälk hackad blekselleri

0.25 st purjolök

2 l vatten

1 msk tomatpuré

2 tsk japansk soja

4 dl rödvin

4 msk portvin (ruby)

5 st svartpepparkorn

5 st vitpepparkorn

1 tsk torkad timjan el 2 tsk färsk

1 st lagerblad

1 tsk salt

1 msk smör

2 msk vetemjöl

3 dl vispgrädde

salt efter smak

svartpeppar ur kvarn

 

ev 1 msk dijon

 

1. Salta och peppra oxsvansarna.

2. Bryn oxsvansbitarna i en gryta i hälften av oljan. Ta upp bitarna och lägg åt sidan så länge.

3. Fräs morot, lök och selleri i resten av oljan. Efter ett par minuter, när grönsakerna blivit mjuka, ska oxsvansbitarna läggas tillbaka i grytan och vattnet slås på. Låt koka upp och skumma väl.

4. Tillsätt tomatpuré, soja, rödvin, hälften av portvinet, svartpeppar, vitpeppar, timjan, lagerblad och 1 tesked salt. Sjud under lock på svag värme (ju svagare desto bättre) i 4 timmar eller tills köttet är riktigt mjukt och genomkokt.

5. Ta upp oxsvansbitarna och lägg åt sidan (håll dem varma i ugn eller inslagna i aluminiumfolie om rätten ska serveras på en gång). Sila ner buljongen i en skål.

6. Fräs smör och vetemjöl i grytan någon minut. Häll i buljongen under omrörning. Tillsätt grädde. Låt koka upp och sjud i ett par minuter. Häll i resten av portvinet. Smaka av med salt och peppar.

Tillsätt ev dijon.

7. Servera med köttbitarna vid sidan om eller i soppan. Man kan också lägga undan lite morotsbitar att garnera med. Ett annat alternativ är att skära loss köttet från benen och låta det värmas i soppan. Servera gärna nybakat bröd till.

Soppan sköter sig själv på spisen så låt dig inte avskräckas av den långa koktiden, den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Om man som jag, lagar för en hel armé för att sedan kunna njuta i flera dagar av maten, så kan man variera köttet med lite kokt broccoli, eller varför inte lyxa till det med smörstekta kantareller, mums!

 

No comments yet

Kommentera

