Skip to content

Lyxfrullen; Fattiga riddare!

1 november, 2011

Nu när syrran är hemma har vi lyxat till det rejält med bland annat fattiga riddare till frukost. Vi är uppvuxna på dessa underbart goda riddare och det är nog min absoluta helg-favoritfrukost. Det är ju som pannkakor fast så mycket godare! Man kan också variera dem något oerhört med allt från ost, bacon, frukt, bär, grädde eller precis vad man är sugen på. Jag brukar vara mest sugen på fattiga riddare med blåbär och creme fraiche toppat med muscovadosocker, fullkomligt magiskt!

Fattiga riddare, 6 port;

5 ägg

5 dl mjölk

2 msk mjöl

2 msk socker

12 skivor vitt bröd (helst franskbröd)

ev. kanel

smör till stekning

 

Rosta brödskivorna. Vispa upp ägg, mjölk, mjöl, socker och eventuellt kanel till en jämn smet (den är ganska rinnig). Värm en stor panna. Doppa brödskivorna i smeten och låt dem suga åt sig så mycket som möjligt. Lägg försiktigt över dem i panna och stek på medelvärme på båda sidor tills de blivit gyllenbruna.

2 kommentarer leave one →
  1. 3 november, 2011 01:20

    Tänk, jag åt fattiga riddare för första gången förra året, jag hade ALDRIG provat det innan! Konstigt egentligen, det är ju inte så svårt att göra och smakar riktigt gott🙂 Din bild gör mig hungrig *yum*

    • 3 november, 2011 11:37

      Va! Jag kan inte tänka mig ett liv utan fattiga riddare! Måste varit tomt😉

Kommentera

