Skip to content

Tjuvstart…

9 november, 2011

Jag älskar julen så mycket och jag kan bara inte hålla mig. Förra veckan planerade jag årets jultryfflar och nu blev längtan för stark så jag var tvungen att julbaka! Det må vara liite för tidigt men jag kan inte hålla mig så jag bara gjorde det och det kändes underbart efteråt! Så, jag började med en av de sex olika tryfflarna jag planerat att baka och först ut fick pepparkakstryffeln bli. Eftersom att jag äter mjuk pepparkaka året om så var det ett självklart val, det är så galet gott! Och man blir ju så snäll också😉

Pepparkakstryffel, ca 30-40 st;

150 g vit choklad

3/4 dl grädde

2,5 tsk pepparkakskrydda

 

Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp grädde och häll över chokladen. Låt stå i några minuter utan att röra. Blanda sedan försiktigt tills all choklad har smält. Låt tryffelkrämen svalna i rumstemperatur. Häll den i en spritspåse och lägg in den i kylen. Efter ca en timme går det att spritsa ut tryffelsmeten i tex ischokladsformar eller på bakplåtspapper. Garnera eventuellt med strössel.

 

2 kommentarer leave one →
  1. 9 november, 2011 23:59

    Härligt att du redan börjat, det är så det ska vara😉 Låter ju underbart gott med pepparkakssmak på tryffeln, de här tror jag att jag också ska testa snart!

    • 12 november, 2011 07:18

      Skönt att du känner så😉 Dom är jättegoda och så enkla att göra att man bara måste! Blir nog ett gäng till här snart..

Kommentera

